Zašto sportisti koriste led?

Da su povrede sastavni dio sporta uveerili smo se bezbroj puta. Svaki sport zahteva napor celog tela, a samim tim i oporavak posle aktivnosti. Jedna od najefikasnijih metoda oporavka od povreda je tzv. Krioterapija koja se bazira na hladnim oblogama, pa danas otkrivamo zašto sportisti koriste led.

Krioterapija

Krioterapija je pojam u fizikalnoj medicini koji predstavlja korištenje veoma niskih temperatura u cilju otklanjanja boli i lečenja povreda. Medicina je dokazala da primenom hladih obloga na tkivo možemo videti pozitivne rezultate.

Iz tog razloga korištenje leda u oporavku od povreda donosi mnoge učinke. Primenom leda na bolno područje osećamo analgetski učinak tj. smanjene bolva. Pod kožom i u potkožnom tikivu nalazi se mnoštvo nezavisnih živčanih završetaka koji prenose bol, hladoću i dodir. Različiti živci prenose osetila različitim brzinama, a dokazano je da se
stimulacijom hladonće zaustavlja prenos impulsa za osećaj boli.

Pored pomenutog direktnog analgetskog učinka, hlađenjem tkiva sužavaju se krvne žile i usporava se metabolizam čime se smanjuje upalna reakcija na povređom mestu. Za bržu regeneraciju posebno je bitno smanjivanje mišićnog tonusa, tj. spazmolitički učinak, što povoljno djeluje na prokrvljenost mišića i ostalih mekih tkiva nakon hlađenja.

Važno je naglasiti da je glavna indikacija za primenu leda akutna, sveža ozljeda i da je preporučljivo izbjegavati direktni pritisak leda na kožu zbog mogućnosti razvoja ozeblina. Stoga između leda i bolnog područja trebalo bi koristit neki tekstil, npr. peškir.

zašto sportisti koriste led

Krioobloga

Popularni metod pri oporavku od povreda je krioobloga, jednostavnije rečeno vrećica ili gaza ispunjena ledom, koju primenujemo na bolno mesto.

Priprema se vrlo jednostavno, a može i nabaviti u apotekama. Velika prednost krioobloga jeste dugo zadržavanje niske temperature i prilagođavanje telu koje se hladi.

Preporučuje se da se led ne korsiti pre odlaska na trening jer se hlađenje utiče na elsatičnost ligamenata i tetiva pa bi se fizičkom aktivnošću rzikiovala veća povreda.

Ledene kupke

Ledene kupke su jedan od najefikasnijih načina za brz i kvalitetan oporavak od treninga. Koriste je atletičari, teniseri, triatlonci, ragbisti, MMA borci.

Dugi treninzi posebno kod atletičara su najznačajnija vrsta treninga jer omogućava telu da se postepeno i bezbedno prilagodi velikim daljinama. Ipak, duge staze imaju i svoju rizičnu stranu jer povečavaju mogućnost povreda. Iz tog razloga ledena kupka je idealno rešenja nakon napornih treninga.

Kao što smo naveli krioterapija odlično deluje na naše telo tako što sužavva krvne sudove i snižava metaboličku aktivnost što rezultira smanjenju otoka i propadanja tkiva. Kada posle treninga koristimo hladnu kupku potkožna tkiva se zagrevaju i dolazi do bržeg protoka krvi pogotovo kada izađemo iz kupke. Na ovaj način se brže izbacuju
nusproizvodi nastali cepanjem tkiva u limfni sistem, a telo se u međuvremenu obnavlja.

Isto tako, osim sprečavanja upala pomažu pri izbacivanju metaboličkih deerivata iz mišića. Iako su se naučnici ozbiljno bavili ovim načinom oporavka, i koriste ga mnogi vrhunski sportisti, ne postoji neki recept za njegovo pravilno izvođenje. Generalno, temperatura vode bi trebalo da bude između 10 i 15 stepeni celzijusovih, i tretman bi trebalo da traje između 10 i 20 minuta.

Priprema ledene kupke

Kako biste olakšali sebi sedenje u ledenoj vodi u trajanju od 15 – 20 minuta, možete da primenite neku taktiku.

Prva stvar koju možete da uradite jeste da ubacite nekoliko kesa sa ledom u kadu a ostatak da napunite hladnom vodom. Ovo će vam pomoći jer će i vodi trebati malo vremena da se zaista ohladi. Pored ovoga možete da skrenete misli sa toga da vam je hladno, na primer, čitanje neke zanimljive knjige, časopisa ili slušanje omiljene muzike može da vam pomogne.

Priprema ledene kupke za čitavo telo ili noge ne razlikuje se od pripreme kupke za manji dio tela, osim naravno po količini leda i vode. Ipak razlika se krije u namjeni – ledena kupka u koju se uranjamo do pojasa istovremeno djeluje na sve mišiće nogu i koristi se ponajpre u prevenciji povreda te kao metoda bržeg oporavka nakon teškog treninga ili
utrke.

Zagovornici ledene kupke smatraju da uranjanje tela u hladnu vodu smanjuje intenzitet upalnih procesa u mišićima i ubrzava uklanjanje štetnih metabolita te potiče celenje sitnih oštećenja mekih tkiva. Drugi pak navode da se radi uglavnom o placebo efektu, ali ne treba olako shvatiti ni pozitivan mentalni učinak izdržavanja hladnoće tokom 10 – 20 minuta, koliko se preporuča provesti u ledenoj kupki.

Oni koji su probali savetuju da se gornji dio tela utopli jaknom ili ručnikom te da se mozak zabavi nečim zanimljivijim od brojanja sekundi provedenih u ledenoj vodi – knjiga, časopis, muzika…

zašto sportisti koriste led

Zaključak


Led se pokazao kao najbolje rešenje prilikom oporavka od povreda. Prednosti primene leda su najveće u prvih dan ili dva nakon povrede. Postavite na povređeno mjesto vrećicu zdrobljenog leda, zamrznutog povrća ili ledeno pakovanje. To će pomoći u ublažavanju bolova i sprečavanju otoka tako što će smanjiti dotok krvi u područje. Da biste izbegli promrzline, nikada ne postavljajte led direktno na golu kožu.

Umesto toga, umotajte ga u tanku tkaninu ili peškir pre nanošenja na željeno područje. Primenjujte led u periodima od 15 do 20 minuta i dozvolite da se vaša koža vrati na normalnu temperaturu između dva ledena tretmana.

Možda vas zanima

Komentariši